ويژگيهاي مسافران ژاپني

بعلت مشكلات اقتصادي در وضعيت كنوني ، سفرهايي كه شركتها براي كاركنان در نظر مي گرفتند ، بطور كلي در ژاپن كنسل شده و فقط با هزينه شخصي به سفر مي پردازند ، ولي وضعيت گردشگري ژاپن در آينده چه خواهد شد ؟ براي پاسخ به اين پرسش يادرآوري اين نكته ضروري است كه نسل 55 ژاپن ، با توليد مثل زيادي كه داشته است ، تا 5 سال ديگر بازنشسته شده و چون قشري پولدار مي باشند به سفر توجه خاصي دارند . پس جامعه ژاپن تا 20 الي 30 سال آينده با خروجي گردشگر مواجه مي باشد ولي موضوع مهم اين است كه : مقصد اين افراد كجاست ؟ در ژاپن چون مردان 20 تا 50 ساله وقت سفر ندارند ، خانم ها بيشتر به سفر مي پردازند و آنها هستند كه مقصد را تعيين مي كنند و نيز اطلاعات مقصد را بيشتر از طريق اينترنت كسب مي نمايند و برنامه سفر را تنظيم و سپس با تورهاي تعريف شده با آژانسها هماهنگ نموده و نزديكترين را انتخاب مي كنند و البته قيمت هم از نظر آنها خيلي مهم مي باشد . تا 10 سال آينده بايد براي گروه سني بازنشستگان برنامه ريزي نمود تا بتوان به موفقيت رسيد چرا كه گروه سني 55 تا 80 ساله ، هم وقت و هم پول مورد نياز براي سفر را در اختيار و علاقه زيادي به سفر خارج دارند .

در اين گروه استرس جانبي وجود ندارد . در اين سن هم مانند گروه قبلي ، خانمها تصميم گيرنده مي باشند . خانمهاي تحصيل كرده بيشتر به آثار تاريخي علاقمندند : سفر مجردي را ترجيح و راغبند بيشتر با دوستان خود سفر نمايند . اين گروه به دنبال زيباييهاي طبيعت مي باشند و هميشه به همراه يك استاد عكاس به سفر مي روند . به غير از زيبايي طبيعت و هنر معماري سنتي ، موسيقي و فرهنگ محلي ، ژاپني ها به غذاهاي محلي علاقمندند ، ولي از يكنواختي خسته مي شوند و بيشتر تمايل دارند تاريخچه آن غذا و مواد آنرا بدانند و البته نبايد غذاي خيلي چرب به آنها داد . ژاپني ها پياده روي در شب و بعد از شام را دوست دارند و امنيت در شب براي آنها بسيار مهم است .



موضوعات مورد اهميت ژاپني ها موارد ذيل مي باشد :

1- امنيت مقصد 2- بهداشت و نظافت مقصد 3- آسايش مقصد ( مانند خود ژاپن ) 4- تأسيسات گردشگري مناسب 5- پرواز مستقيم به محل مقصد 6- وسايل حمل و نقل منظم باشد ( جهانگردان ژاپني بعلت منظم بودن خطوط حمل و نقل ژاپن ، در اين زمينه كم حوصله هستند ) . 7- راهنماي ژاپني زبان ( در مقصد يك گردشگر ژاپني حتماً بايد يك راهنماي ژاپني زبان وجود داشته باشد تا به نحو احسن ، تاريخ كشور مقصد را به توريست ژاپني توضيح دهد ) . كشورهايي در جذب توريستهاي ژاپني موفق بوده اند كه با روحيه ژاپني ها آشنا و با برنامه ريزي مناسب آنها را به كشور خود جذب نمايند ، نمونه اين كشورها : تايلند و سنگاپور مي باشند . بعنوان مثال : بيش از يك ميليون گردشگر ژاپني براي گردش به تايلند سفر مي كنند و اين كشور موفقيت كنوني خود را مديون برنامه ريزي 30 سال پيش ، توسط نماينده سازمان جهانگردي تايلند ، دفاتر هواپيمايي ، نماينده هتلها و آژانسها مي باشد . تايلنديها براي جذب گردشگران ژاپني بهترين شعار را ارائه داده اند : كشور تايلند به « كشور خوش خنده » در بين ژاپني ها معروف شد .

ابتدا مردان ژاپني به تايلند بيشتر سفر مي نمودند و براي جذب گردشگران ژاپني به تايلند كميته هايي تشكيل و براي تبليغ از رسانه هاي گروهي استفاده گرديد . اقدام بعدي دعوت از رئيس انجمن آژانسهاي تايلند بود و بعد از تجربه اي كه اين آژانسها كسب نمودند ، توانستند رشد 200% افزايش گردشگر ژاپني به تايلند را داشته باشند .

از ديگر كشور نمونه و موفق در جذب گردشگر ژاپني مي توان كشور سنگاپور را نام برد كه شعار مخصوصي براي خود تهيه و يكسال ويژه را به ثبت رسانيد . پوسترهاي زيبايي از گياهان تهيه و چون كشوري سر سبز بود به « كشور سرسبزي » در بين ژاپني ها معروف گرديد . اين شعار به صورت علامت به كليه هتلها ، آژانسها و دفاتر هواپيمايي فروخته شد
|+| نوشته شده توسط سید حسینی در جمعه 7 بهمن1384 و ساعت 9:45 PM | نظر بدهید
صنعت توريسم و نحوه اداره آن در ژاپن





صنعت جهانگردي برجسته ترين صنعت در قرن 21 به شمار مي آيد و در هر كشوري ، بخشي به عنوان مسئول نظارت بر صنعت جهانگردي مي باشد . اداره توريسم ژاپن JTCA ( Japan Transport Cooperation Association ) درسا ل 1973 م . زير نظر سازمان راه و ترابري تأسيس و نيمه خصوصي است . هدف عمده اين سازمان برگزاري دوره هاي مختلف براي كشورهاي درحال توسعه مي باشد و اهداف برگزاري اين دوره ها عبارت است از :

1- كسب اطلاعات مفيد درباره امور اداري و سياستهاي توريسم

2- اطلاعات درمورد توريسم ژاپن ، از نقطه نظرات : زيربنائي ، خدمات و چگونگي توريسم منطقه اي

3- كسب روشهاي عملي براي توريسم : بازاريابي و تبليغ درژاپن

4- تبادل نقطه نظرات و نتيجه گيري مناسب

سازمان جهانگردي ژاپن در زمينه جذب توريسم تا به حال اقدامات زيادي انجام داده است و قوانين و مقررات گردشگريي را وضع نموده اند :

1- قانون اصل جهانگردي

2- قانون صنعت سفر

3- قانون مترجم جهانگردي

4- قانون احداث هتل در ژاپن

( در ژاپن هتلها درجه بندي ندارند و هتلهائي كه استانداردها را رعايت مي كنند ، به عنوان هتل بين المللي جهانگردي ثبت مي گردند . )



بازار جهانگردي ژاپن

مجمع الجزاير ژاپن در جنوب شرق آسيا و خاور دور در همسايگي كشورهاي روسيه ، كره ، چين و تايوان واقع شده است . ژاپن كشوري كوهستاني و براي زندگي محدوديت هاي عمده اي دارد كه از مهمترين آنها مي توان به بلاياي طبيعي نظير زلزله ، طوفان امواج دريا و آتشفشان اشاره كرد . توكيو مركز و پرجمعيت ترين شهر ژاپن مي باشد . دولت ژاپن به صنعت و به خصوص صنعت حمل و نقل توجه ويژه اي نموده است . پيشرفته ترين خطوط قطارهاي سريع السير در ژاپن به وجود آمده است به طوري كه توكيو به وسيله خطوط راه آهن ( قطارهاي سريع السير ) با تمام شهرها ارتباط دارد .

اكنون جمعيت جهان 6 تا 7 ميليارد نفر مي باشد و بيشتر از 10% مردم جهان سفر مي كنند . تعداد كل جهانگردان به جمعيتي حدود 6/702 ميليون نفر مي رسد و با توجه به اين امر ژاپن براي به دست آوردن بازارهاي جهاني جهانگردي خيلي تلاش مي كند ولي در صنعت جهانگردي در حال حاضر نسبت به گذشته از نظر اجتماعي ، اقتصادي تكنولوژي و سياسي تغييرات عمده اي به وجود آمده است . تورهاي گروهي تبديل به تورهاي انفرادي شده است و مسافران در مقصد ، حق انتخاب دارند . روي هم رفته تغييرات عمده به عمل آمده به شرح ذيل مي باشد :

1- تغييرات اجتماعي : مرخصي باحقوق ، بازنشستگي زودتر از موعد و علاقه به سفر از عوامل اجتماعي محسوب مي شود .

2- تغييرات تكنولوژي : ساخت هواپيما ، رزرو رايانه اي ، بازارهاي كوچك براي تورهاي هدفدار از جمله تغييرات تكنولوژي مي باشد .

3- تغييرات اقتصادي : افزايش سطح درآمد سرانه ، گوناگوني هزينه هاي سفر و انتخاب متنوع ، آزاد شدن نرخ تغيير پول در كشورها ، افزايش رقابت در كشورها و شركتها

4- تغييرات سياسي :از بين رفتن بلوك شرق و يكپارچگي شرق و غرب ، جنگ خاورميانه كه متأسفانه هنوز صلح برقرار نشده است ، به وجود آمدن اتحاديه اروپا كه مشكل رفت و آمد را حل كرده است ولي بحث امنيت همچنان مطرح است كه متأسفانه چند منطقه دچار مشكل مي باشد .

مهمترين بازارهاي جهانگردي در دنيا در آسيا در حال شكل گيري مي باشد علت عمده آن عبارت است از :

الف : توسعه اقتصادي در آسيا

ب : تشكيل گروه New Rich *در آسيا

ج : و در مورد توزيع جهانگردان در جهان بايد گفت كه آسيا با 19% بعد از اروپا و آفريقا مقام سوم را دارا مي باشد . مردم كشورهاي آمريكا ، آلمان ، انگليس ، ژاپن ، فرانسه ، استراليا ، چين ، هنگ كنگ بيشتر براي سفر هزينه مي كنند و ژاپني ها معتقدند اگر در بازار ژاپن موفق شوند در ديگر بازارهاي آسيا نيز موفقيت خوبي به دست مي آورند از جاذبه هاي گردشگري ژاپن كه دولت ژاپن بر روي آن برنامه ريزي كرده است

1- (Fuji yama ) كوه

2- Sakura ( گيلاس )

3- Gaisha خانم گيشا

4- تكنولوژي پيشرفته را مي توان نام برد .

يزدفردا                                                                                                         میراث فرهنگی و گردشگری 


 

 

 

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا